fredag 30. april 2010

Hvem er du egentlig?



Har du noen gang tenkt på hvem du er? Eller hva som har gjort at du har blitt akkurat sånn som du er?

Det er mange som hevder at Tv-serier er med på å forme deg som menneske. Men det sies også at bøker, filmer og tegneserier kan være med på at du forstår hvem du er og at du kan utvikle din egen identitet. Er favorittprogrammet ditt ”hotell cæsar” så kan det være at du mener at det har formet deg til det mennesket du er i dag? Eller hva med ”friends”? Folk kan ofte begynne å se på seg selv for så å begynne å finne forskjeller og likheter med seg selv. Tv-serier kan være med på å sette oppfatningene og tankene våres i diskusjon.

Identiteten vår kan vi dele i to. Det er de grunnleggende faktorene og de som det går an å forandre på. Kanskje du har vokst opp i en familie der faren din er advokat. Kanskje faren din alltid har hatt planene klare for deg? Kanskje han vil at du skal gå i hans fotspor? Sånn så folk på identitet før, mens nå ser vi på identiteten på noe som kan forandres hele tiden.
Men har du noen gang tenkt på at mediene kan fungere som personlige speil? En speiler seg i andre og ser etter likheter og forskjeller og dermed identifiserer du deg selv med f.eks noen du har lyst å ligne på. Dette er noe som er med på å bestemme hvordan du blir som menneske.

En kan speile seg og identifisere seg med både virkelige og fiktive personer. Det handler om å se og bli sett. Og facebook er et veldig godt eksempel på dette. Der kan du dele personlige ting. Det å oppdatere statuser om hva du har gjort hver dag er noe som veldig mange gjør. Men dette kan være ganske negativt. Kanskje du ikke vil være så synlig?

3 kommentarer:

  1. Men viss eg ikkje vil vara synlig, så fortelle eg kje folk på feisbok ka eg jere lizzm :O

    Kjempebra skreve, og eg ser at du har virkelig skjønt ka de e du har lest om i detta kapittele ;D

    SvarSlett
  2. Eg føle ikkje at eg har forandra meg elle blitt te nogen folk i tv-seriar. Men eg ler jo av dei tingene åså, men eg vil kje sei at eg tenke likt di, sjøl om eg ser ganske møkje på fjernsyn. :)

    SvarSlett
  3. Nei eg har heller ikkje blitt te nogen i tv-seriar. Men ein blir jo alltid påvirka i ein eller aen grad sjøl om ein kanskje ikkje ser d ;D

    SvarSlett