onsdag 5. mai 2010

Vold og kriminalitet


Bilde hentet fra: www.fiction.blogg.no

I mediene i dag opplever vi mye vold. Når du skrur på nyhetene er det garantert at du får servert de ferskeste nyhetene om vold og terror. Går du innom butikken for å kjøpe en avis, er det ofte at fremsidene er spekket med voldelige bilder, og alvorlige avisoverskrifter. Det er lett å fokusere på det negative, og ikke det positive i dagens samfunn. Er det egentlig så mye vold som man skal ha det til?

Det er bare tre år siden jeg fikk reise til Oslo for første gang i hele mitt liv. Moren min var så å si ”drittnervøs” og argumenterte at det skjedde så mye drap i Oslo. Jeg reiste, og har vært i Oslo mange ganger etter den gangen. Jeg har ikke opplevd eller vært vitne til vold og kriminalitet. Det jeg vil frem til her er at man hører ofte på nyhetene om at en person har skutt en politimann i Oslo. Ja, i Oslo. Og det er mediene som fremstiller det sånn. For mediene bestemmer selv hvilken informasjon de vil gi oss. Det jeg også vil poengtere her er at mediene fremstiller Oslo som en veldig voldelig by, men det skjer faktisk mye vold her på Haugalandet òg.

Rami som vi leste om i kapittel fire om identitet og gruppetilhørighet nevner også dette med at nyhetene framstiller hjemlandet hans, som da er Libanon, veldig voldelig med krig, konflikt og uro. Han sier selv at han savner en mer sammensatt virkelighet. Og dette er jeg egentlig litt enig i. Men likevel så skal jo nyhetene informere oss, og fenge publikum og skape debatt. Så det hadde nok ikke vært like gøy og sett på nyhetene om det bare skulle handlet om positive ting. Så jeg tror egentlig at mediene kanskje overdriver litt i og med at de bare viser en sak fra en side.

I følge statistisk sentralbyrå så skjer det mye mer vold og trusler enn tyveri. Og tallene deres kan jeg for så vidt si meg litt enig i. Når jeg var liten så hørte man mye om at det hadde vært tyveri hos naboen. Men nå hører man mer om at folk har brukt vold for å få det sånn som de vil. Det som er litt spennende er at statistisk sentralbyrå har en statistikk om det er mest kvinner eller menn som utfører disse handlingene. Og all tilfeller av vold (uansett type lovbrudd og tid) viser at i 1997 var det 198 menn som utførte vold mens det var 246 kvinner. I 2001 var det 150 menn og 216 kvinner. Når vi kommer til 2004 så økte antallet menn opp til 181 fra 150. Og kvinnene gikk også opp til 222, men den antallet var lavere enn i 1997. I 2007 viser statistikken at 185 menn utførte voldelige handlinger, og 198 kvinner.

Denne statistikken overrasker meg. For vi hørte alltid om at vi måtte passe oss for stygge menn når vi var små. Men statistikken viser jo at kvinnene er de som utfører mest voldelige handlinger. Selve antallet overrasker meg også, for jeg trodde kanskje det skulle være mye mer. Men dette har også noe med hva mediene framstiller i og med at man bare hører bare om det voldelige.

Kilder:
Internett: http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=04869
Bøker: Mediekommunikasjon, kapittel 4

1 kommentar:

  1. Det er vell skumlere med menn, siden de er større og "skumlere" enn kanskje kvinner. Og noe jeg også kom til å tenke på, det er kanskje mange menn som ikke blir anmeldt? (fordi dama er redd lizzm)
    Men ellers er jeg veldig enig i hva det er du skriver om.

    SvarSlett